۲۵ شهریور ۱۳۹۲، ۱۳:۲۰

در سال جاري/

2500 تن بادام از باغ هاي خراسان شمالي برداشت مي شود

2500 تن بادام از باغ هاي خراسان شمالي برداشت مي شود

بجنورد - خبرگزاري مهر: مدير امور باغباني سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي گفت: پيش بيني مي شود در سال جاري از سطح باغ هاي بادام استان حدود دو هزار و 500 تن محصول برداشت شود.

حيدر نامور در گفتگو با خبرنگار مهر، با اشاره به آغاز برداشت محصول بادام از سطح حدود پنج هزار هكتار باغ بادام موجود در خراسان شمالي افزود: بر اساس پيش بيني انجام شده در سال زارعي جاري حدود دو هزار و 500 تن محصول بادام از سطح باغ هاي اين استان برداشت خواهد شد.

وي با اشاره به اين كه سال گذشته سه هزار و 200 تن بادام از باغ هاي خراسان شمالي برداشت شده بود، اظهار داشت: سرماي بهاره سال جاري سبب كاهش حدودا 700 تني در محصول بادام باغ هاي استان مي شود.

به گفته نامور بیشتر باغ هاي بادام در خراسان شمالي به صورت ديم كشت شده اند و درصد كمي از باغ هاي بادام استان آبي هستند.

وي با بيان اين كه ارقام بادام کشت شده در خراسان شمالي غالبا سنگی و پوست کاغذی است، اضافه كرد: بیشتر باغ هاي بادام موجود در استان در شهرستان اسفراین واقع شده و در ديگر شهرستان هاي خراسان شمالي نيز اين گونه درختي به صورت محدود و پراكنده كشت شده است.

اين مسئول عمده باغهاي بادام اين استان را مربوط به مناطق بام و صفي‌آباد در اسفراين، بجنورد، فاروج و به صورت پراكنده در شيروان ذكر كرد.

به گفته مدير باغباني سازمان جهاد كشاورزي خراسان شمالي بادام در اين استان به دو شيوه بذري و پيوندي با دو گونه درخت ديرگل و زودگل كاشت مي‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، گفته مي شود 90 درصد از باغ هاي بادام در خراسان شمالي به اصلاح و بازسازي نياز دارد و در شرايطي كه غالب باغ هاي بادام استان به صورت ديم كشت شده اند؛ خشكسالي هاي پي در پي، بهسازي آنها را بيش از گذشته ضروري مي كند.

البته در چند سال گذشته اعتبار قابل توجهي براي اصلاح باغ هاي بادام استان اختصاص داده نشده و اين در حالي است كه اصلاح و توسعه باغ هاي بادام در اراضي شيبدار و ديم از جمله برنامه هايي است كه مي بايست در برنامه پنجساله آينده در سطح 20 هزار هكتار در استان صورت گيرد.

خرده مالك بودن باغداران و نداشتن توان مالي از مهمترين مشكلات بادام كاران خراسان شمالي محسوب مي شود و در اين زمينه ارائه تسهيلات كم بهره و يا كمك هاي بلاعوض در كنار برگزاري دوره هاي آموزشي براي كشاورزان، مي تواند گره گشا باشد.

خراسان شمالي با ‪بيش از 340 هزار هكتار عرصه كشاورزي، 28 گونه باغي با 38 هزار هكتار سطح زير كشت دارد.

 

کد خبر 2136663

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha